Vendor lock-in
Gepubliceerd op Feb 12, 2024 · Aangepast op Feb 12, 2024
Mark, Managing Partner SolidLaunch
Leestijd: 3 minuten
Van nature is de relatie tussen afnemer en IT-leverancier van langdurige aard. Dit is voornamelijk omdat de leverancier alle kennis bezit over het onderhoud en het doorontwikkelen van de IT-oplossing. De leverancier heeft het immers zelf ontworpen.
Het is voor afnemers vaak onmogelijk om een andere partij te vinden die de gemaakte oplossing kan - en ook wil - overnemen. De tijd en investering die het kost om de ontwikkelde applicatie door en door te leren kennen, staat ongeveer gelijk aan het bouwen ‘from scratch’. Dit creëert een bepaalde vorm van het welbekende ‘vendor lock-in’.
Vendor lock-in: de situatie waarin je als klant van een bepaalde leverancier afhankelijk bent geworden, waardoor het onmogelijk wordt over te stappen naar een andere ontwikkelaar.
Veel bedrijven worden hier (terecht) steeds huiveriger voor, aangezien er een bepaalde afhankelijkheid ontstaat welke misbruikt kan worden. Naast dat leveranciers zelf óók investeringen hebben gedaan om de aangeboden oplossing goed te laten functioneren, zijn zij er van bewust dat de investeringen aan de kant van de klant groter zijn: overstappen naar een andere leverancier gaat gepaard met substantiële omschakelingskosten. Zo zal een bepaalde applicatie van leverancier A vaak niet compatibel zijn met een applicatie van leverancier B.
Vaak ontkom je hier niet helemaal aan binnen de software wereld (denk aan de giganten Apple, Microsoft, Google, et cetera: een echt alternatief bestaat niet). Bij standaardsoftware zoals gebruikerslicenties is het makkelijker om vendor lock-in te voorkomen, aangezien de licenties vaak via tussen partijen (of ‘brokers’) worden aangeboden, en dus nog makkelijker vervangbaar zijn.
Kortom, als uw bedrijf een overeenkomst aangaat voor een maatwerk-oplossing, wees u dan bewust van de risico’s van vendor lock-in en zorg dat u bij de onderhandelingen voor de overeenkomst uw eigen risico zoveel mogelijk beperkt.