De ‘scope’ van IT-overeenkomsten

Determining Scope

Gepubliceerd op Dec 21, 2023 · Aangepast op Jan 14, 2024

AuthorCarlo, Managing Partner SolidLaunch

Leestijd: 2 minuten


Bij de totstandkoming van IT-overeenkomsten wordt vaak langdurig onderhandeld over wat de overeenkomst feitelijk inhoudt. Dit komt enerzijds door de complexiteit van IT-overeenkomsten en anderzijds doordat veel klanten niet overzichtelijk hebben wat ze willen, hoe dit bereikt moet worden en wat ze van een IT leverancier kunnen verwachten voor de overeengekomen prijs.

Het is daarom voor zowel de klant als de leverancier van belang dat er duidelijke afspraken gemaakt worden over de scope van de te leveren prestatie en dit contractueel vastgelegd wordt.

Scope: afbakening van wat de IT-overeenkomst (en de daarmee geboden oplossing) inhoudt. Nog belangrijker: een goede scope omvat ook wat de oplossing niet inhoudt.

In de praktijk gaat dit - bij zowel MKB als grote ondernemingen - vaak mis. Klanten hebben het idee dat een bepaalde wens (veelal in de vorm van een functionaliteit) onder de scope (en zodoende de overeenkomst) valt, terwijl de leverancier dit niet beoogd heeft. Deze discrepantie kan worden weggenomen door een derde partij in te schakelen om de scope van de te leveren prestatie vast te stellen (dan wel te bevestigen) en dit contractueel vast te leggen.

Door hier duidelijke afspraken over te maken loop je achteraf niet tegen vervelende verrassingen aan, zoals het ‘verplicht’ zijn om voor meerkosten te betalen vanwege de vendor lock-in (zie hiervoor ‘blog 2: Vendor lock-in). Mocht je zelf twijfelen over de manier waarop je de onderhandelingen in moet gaan en wat je contractueel vast moet leggen, is het ten zeerste aan te raden hier hulp voor in te schakelen.

Meer te weten komen?

Neem contact op